Huvudinnehåll

SMHIs autentiseringstjänster

Uppdaterad

Publicerad

  • SMHIs autentiseringstjänster omfattar autentisering av användare som har en digital identitet på SMHI, samt attributöverföring gällande den autentiserade användaren.

SMHI är medlem i SWAMID, den svenska identitetsfederationen för forskning och högre utbildning. SMHIs autentiseringstjänster är uppsatta i enlighet med SWAMID:s policyramverk.

Hantering av personuppgifter

SMHIs autentiseringstjänster omfattar autentisering av användare som har en digital identitet på SMHI, samt attributöverföring gällande den autentiserade användaren från SMHIs autentiseringstjänster till den eller de tjänster användaren önskar få tillgång till.

Beroende på vilken typ av tjänst det rör sig om, syftet med tjänsten och vilken relation tjänsten har till SMHIs autentiseringstjänster levereras en eller flera personuppgifter till tjänsten lagrade i SMHIs katalogtjänst via SMHIs autentiseringstjänster. Detta förfarande följer intentionerna i Dataskyddsförordningen (GDPR).

Tjänster som kategoriseras i SWAMID:s metadata med entitetskategorier får attribut i enlighet med SWAMID:s rekommendationer.

Tjänster vars primära syfte är att stödja forskning och utbildning får tillgång till ungefär samma personuppgifter som automatiskt skickas med varje e-postbrev, det vill säga namn, e-postadress, användaridentitet, användarens relation till SMHI (anställd eller övrigt verksam) samt att användaren har ett konto hos SMHI.
Registrerade tjänster som via REFEDS Data Protection Code of Conduct, och den äldre GÉANT Data Protection Code of Conduct följer den Europeiska unionens dataskyddsförordning får tillgång till samma information.

GÉANT Data Protection Code of Conduct Länk till annan webbplats.

SMHIs autentiseringstjänster följer SMHIs hantering av personuppgifter, i enlighet med svensk lagstiftning.

Information om SMHIs hantering av personuppgifter

SMHIs autentiseringstjänster och dess begränsningar

Tillgängligheten till SMHIs autentiseringstjänster stämmer överens med SMHIs krav och förväntningar. Processen för utdelande, avslutande och underhåll av digitala identiteter vid SMHI finns dokumenterad i SMHI Identity Management Practice Statement. SMHI följer SWAMID:s rekommendationer för utlämning av attribut, baserad på entitetskategorier.
SMHI förbehåller sig att i överenskommelse med en tjänsteutgivare förändra faktiskt utgivna attribut, oavsett vad som rekommenderas av SWAMID gällande den entitetskategori som tjänsteutgivaren har placerats i.

Supportkanaler

För frågor och felanmälan gällande SMHIs autentiseringstjänster hänvisas till följande lokala supportkanaler:

Telefon: 011-495 82 00

E-post: kundtjanst@smhi.se