Ett av de viktigaste instrumenten för att studera havsmiljö heter CTD och finns bland annat på forskningsfartyget Svea. Nu har en utbildning för tekniker gått av stapeln på SMHI i Göteborg.
Utbildningen sker inom ramen för nätverket SWERVE, som är en nationell infrastruktur finansierad av vetenskapsrådet. Satsningen syftar till att erbjuda fartygstid och data till svenska forskare och bidra till utbildning och kompetensöverföring mellan fartygstekniker.
CTD står för Conductivity, Temperature, Depth. En CTD är ett avancerat verktyg som används för att mäta viktiga egenskaper i havsvattnet, nämligen temperatur, salthalt och djup.
Detaljerad bild av havsvattnet
Fokus för workshopen var att fördjupa kunskapen om mätinstrumentet. Workshopen riktade sig till tekniker i SWERVE:s nätverk, och var egentligen den första och andra av totalt tre, med fokus på CTD.
SWERVE anordnar fler workshops 2025
Under dagen fick deltagarna tillfälle att diskutera både de teoretiska och praktiska aspekterna av CTD-tekniken, och samtidigt fördjupa kunskaperna om hur instrumentet användas i fältarbete.
– Det blev en perfekt chans för teknikerna att utbyta erfarenheter och även att ställa frågor till experterna från SMHI, berättar Markus Lindh.
CTD är först ut som ämne för SWERVE:s utbildningar för tekniker. Under 2025 blir det fler workshops med fokus på fartygsinstrument.
Nästa steg i utbildningsserien med fokus CTD:s äger rum 17 januari ombord på forskningsfartygen Skagerak och Svea, där deltagarna kommer att få en praktisk genomgång av CTD-enheter under verkliga förhållanden till sjöss.
Swedish Research Vessel Infrastructure for Marine Research (SWERVE)
SWERVE är en nationell infrastruktur som finansieras av Vetenskapsrådet (VR).
Målet med SWERVE är att förbättra tillgängligheten till fartyg, utrustning, teknisk expertis och data för det svenska, marina forskningssamhället.
SWERVE består av ett konsortium som utgörs av Polarforskningssekretariatet (SPRS), Sveriges geologiska undersökning (SGU), SMHI, Stockholms universitet (SU), Umeå universitet (UmU, och Göteborgs universitet (GU).
Tillsammans har dessa organisationer tillgång till sex avancerade forskningsfartyg (R/V Svea, R/V Electra, S/V Ocean Surveyor, KBV 181, I/B Oden and R/V Skagerak), samt infrastruktur för datahantering och stöd via Nationellt Oceanografiskt DataCenter.